Telefoonterreur
Telefoonterreur iedereen heeft daar tegenwoordig op zijn tijd last van.
Ongevraagd bellen z.g.n. telemarketeers u op de meest ongelegen momenten op, om u de meest vreemde dingen aan te willen smeren.
De marketeers zijn daarbij steevast gewapend met een headset en met een belscript gewapend, vastberaden om hun verhaal aan je kwijt te kunnen.
Je probeert ze nog in het begin aan het verstand te peuteren dat je geen interresse hebt maar het helpt allemaal niets.
Het begint meestal rond etenstijd of overdag als je op je werk zit, je wordt gebeld, en beleefd als je bent neem je nog op ook.
Na het opnemen van de telefoon hoor je een onbekende stem die tegen je begint te praten.
Weet u wel dat 60 % van de Nederlanders een te lage uitvaartverzekering heeft?
Meestal moet je onkennend antwoorden , en dat is koren op het belscript van de beller want er staat indien nee ga verder met je verhaal.
Als je het verhaal hebt aangehoord gaan ze vragen of je bezwaar hebt als ze het gesprek voor trainingsdoeleinden mogen opnemen.
Hoezo training om een A4 tje voor te lezen? In gedachten zie ik de marketeer op een loopband rennen terwijl hij met mij in gesprek is.
Stil in mijn achterhoofd weet ik dat ik nu op glad ijs terecht ben gekomen.
Het spel geen ja en geen nee is begonnen, bij het verdere verloop van het gesprek mogen deze woorden niet meer uit mijn mond vallen anders gaat het vreselijk mis.
De vragen die nu op mij worden afgevoerd zijn zodanig van aard dat het steeds moeilijker wordt om er absoluut geen ja of geen nee op te zeggen.
Als je er nu toch intrapt ben je waarschijnlijk een 5 jarig abonnement, of een uitvaartpolis rijker.
De marketeer voert het vragen tempo op en ik pareer ze met tegenvragen, opmerkingen en al wat niet meer zonder ja of nee.
Even verslapt mijn aandacht, de waarschijnlijk ervaren beller hoort aan het stokken van mijn ademhaling dat ik even buiten mijzelf treed.
Ik voel mij geirriteerd en wil van dit ellendige gesprek af, dat is het moment waarop mijn tegenstander heeft gewacht.
Mijnheer mag ik u niet een abonnement aanbieden? ‘Nee snauw ik de marketeer toe’ de beller ruikt nu zijn kans.
U komt nu niet in aanmerking voor de kans op 100.000 euro klopt dat? ‘Ja zucht ik’.
Bedankt voor uw order en tot ziens mijnheer, klinkt een vrolijke stem.
Als ik later de geluidsopname opvraag om van mijn nieuw verworven abonnement af te komen, hoor ik dat je met handig knip en plakwerk het gelijk aan jou kant kunt krijgen.
Eppo